onsdag 16 februari 2011

Alla människor är inte lika mycket värda

Okej, nu krävs det kanske lite förklaring från min sida, med tanke på rubriken. Det jag menar är att när man föds är alla lika mycket värda, oavsett kön och hudfärg. Enligt mig är det inte hur man ser ut som spelar roll, utan vad man gör. Det spelar ingen roll vilken religion du tillhör eller vilken sexuell läggning du har. Det är dina handlingar. En person som har våldtagit någon har inte alls lika mycket (om ens något alls) värde enligt mig. Den personen har brutalt förstört någon annans liv, på värsta tänkbara sätt. Okej? Och det spelar ingen som helst roll om "gärningsmannen" är psykiskt sjuk. Det är ingen anledning att våldta eller döda någon. Visst, det kanske spelar in, för man är sjuk och störd om man gör något sådant, men bara för att någon är pyskiskt sjuk är det inte automatiskt lika med en mördare. Det är också sjukt att straffen är så pass låga som de är.

Alla barn, däremot, förtjänar att leva. De förtjänar att få gå i skolan, äta sig mätta och dricka rent vatten. De förtjänar att ha kompisar, en familj och trygghet. Barn förtjänar att få vara barn.

Vet inte exakt vars jag vill komma med det här inlägget, men jag kan ju tillägga att det inte bara är mina personliga åsikter. Det är fakta. Annars skulle jag inte skriva det. För jag är ingen lögnhals.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

What do you think?