måndag 22 juli 2013

Stand up for your right

I dag, lagom till årsdagen av det fruktansvärda dådet på Utöya, har jag diskuterat främlingsfientlighet på Twitter. Måste säga att jag blir både förvånad och irriterad över en del åsikter. Förstår liksom inte hur en del människor resonerar. Jag försöker så gott det går att respektera andra synvinklar än mina egna, men det är lite svårt när de är främlingsfientliga.

För mig är det självklart att till exempel våldtäkt och nationalitet inte hör ihop. Problemet är ju individen som våldtar och föraktar kvinnor, inte en hel folkgrupp. Och dessutom finns det extrema (och ibland farliga) grupperingar inom i princip alla religioner och kulturer. Så tänk efter en gång extra innan du drar alla över en kam. Det är dagens budskap, typ.

Ägnar en extra tanke åt Norge, som för två år sedan fick se ondskan i vitögat. Vila i frid och sluta aldrig kämpa för demokrati, antirasism och människors lika värde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

What do you think?