tisdag 9 juli 2013

Ridsport ingen sport?

Läser att en Sverigedemokrat "diskvalificerar" ridning från att vara en sport. Han är väldigt upprörd och påstår att i ridning krävs ingen fysisk insats.

Ööh?! (Det var ungefär min reaktion följt av ett litet fniss och ett snett leende)

Skulle gärna vilja se snubben på en häst i full galopp som tar sig an en hinderbana och testa att inte anstränga sig överhuvudtaget och se om han sitter kvar. Är redan nu säker på vad resultatet skulle bli och det är ju inget jag direkt skulle rekommendera.

Att rida är ett lagarbete mellan häst och ryttare. Det är inte alls en barnlek och är faktiskt bra träning, för exempelvis ryggen. Så ja, hans påstående klingar ju onekligen falskt.

Och ridning är så mycket mer än "bara" en sport. Det är en hel livsstil som är väldigt krävande, både fysiskt och psykiskt.

Jag avslutar med någonting jag ofta skrev i mina anteckningsböcker som liten hästtjej:

Häst = Bäst = Sant




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

What do you think?