onsdag 6 februari 2013

Det hänger inte på håret

I måndags visades det tredje avsnittet av årets Top Model Sverige på TV3. I sedvanlig ordning bänkade jag mig i soffan och såg fram emot att se tjejernas makeover, det brukar vara säsongens höjdpunkt vad gäller Top Model. Trots att det alltid är någon som gnäller över en viss hårfärg eller frisyr brukar alla tjejer bli nöjda till slut. Men självklart finns det alltid undantag. Däremot tror jag att Ellinor är det första undantaget i programmets historia (åtminstone om vi utgår ifrån Top Model i USA, Canada och Australien). Eller vänta nu, hon hann ju inte ens få någon makeover innan hon blev hemskickad till Sverige och gick miste om en högst åtråvärd chans.

För det första undrar jag; har hon överhuvudtaget tittat på Top Model innan hon sökte? Alla som följer serien vet att det ingår en makeover och att det alltid är minst en av tjejerna som genomgår en mer eller mindre radikal förändring. Och det är alltid minst en av tjejerna som gråter över att behöva klippa av sitt långa hår. Men tårarna torkar till slut och håret växer ju faktiskt tillbaka. Tydligen är detta någonting som har undgått stackars lilla Ellinor. Hennes beteende fick henne att framstå som ungefär tolv år gammal. Kära nån, det är ju bara lite hår! Och om en av världens främsta frisörer anser att hon skulle se fantastisk och skitsnygg ut i kort hår, ja, då ligger det väl ändå lite sanning i det. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Okej, jag har full förståelse för att det är jobbigt att klippa av håret. Jag skulle inte göra det frivilligt. Mitt långa hår är en oerhört viktig del av mig, men jag har ju faktiskt inte några planer på att bli topmodell heller. Och om jag hade det är det ju bara att anpassa sig, för som sagt; håret växer tillbaka.

För det andra; det som jag reagerade mest på var följande citat; 

"Men hur ska man typsåhära kunna få en pojkvän om man har sådär kort hår? Asså, ingen kille vill ha en tjej som ser ut som en annan kille liksom."

Min första reaktion var: Hahahahahahaha! Seriöst, skärp dig, tjejen! Sedan började jag fundera lite. Utan att överanalysera hennes reaktion på ett djupare plan tycker jag att hennes ord målar upp en tydlig bild av samhällets syn på hur en kvinna ska se ut. Det här måste vara ett av få sammanhang då det är mer positivt att ha typiskt kvinnliga egenskaper(t.ex. lång hår) än att tillskrivas typiskt manliga attribut (t.ex. kort hår). Håret är ofta en viktig del av vår personlighet, men inte en stämpel som bestämmer vår könstillhörighet. Det finns många tjejer med långt hår som klär sig "som en kille" och många tjejer med kort hår som gärna bär klänning och höga klackar. Precis på samma sätt som det finns killar med långt hår som klär sig "typiskt manligt" och killar med kort hår som gärna väljer att klä sig i mer "feminina" kläder. Vad jag vill säga med detta är att bara för att en tjej klipper av sig håret betyder det inte nödvändigtvis att hon ser ut som en kille och om hon nu gör det; what's the problem?

Den androgyna looken ligger för övrigt väldigt rätt i tiden. Det är på tiden att vi suddar ut föråldrade gränser mellan manligt och kvinnligt vad gäller mode och skönhet.

Men återigen, jag förstår att stackars Ellinor är väldigt fäst vid sitt hår. Personligen får jag ofta positiva kommentarer om mitt blonda hårsvall. Det finns till och med folk som jag precis träffat som har sagt "nej, klipp inte av ditt långa hår, det är så fint". Då blir jag ibland sugen på att klippa mig, bara för att. Men ganska snart ångrar jag mig och suger åt mig av komplimangerna. Jag är ju inte mer än människa, eller hur?

För övrigt kan det vara nog så svårt att få en pojkvän om man har långt hår, haha. Det mesta hänger ju faktiskt på personkemi och inte på håret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

What do you think?