söndag 29 april 2012

Självgodhet är också en slags godhet

Igår tittade igenom mina betyg och hittade även ett häfte där mina klasskompisar (och jag) från gymnasiet hade skrivit små brev. Vi reflekterade över vad vi hade lärt oss, vilka vi hade blivit och vad som varit det bästa med vår tid på Nolaskolan. I slutet skulle vi ha med ett citat som relaterade till oss själva och jag valde följande:

Självgodhet är också en slags godhet.

Haha! Det kanske säger en del om mig, eller? Fast det är inte hela sanningen, som tur är. Jag är faktiskt väldigt snäll och generös också, även om jag har ett stort ego ibland. Jag resonerar väl som så att om inte jag bryr mig om mig, vem ska då göra det? Jag kan ju inte bara förvänta mig att alla andra ska ta hand om mig och bry sig om mig hela tiden. Det är viktigt att älska sig själv för att kunna älska andra. Så ta hand om dig själv, glöm inte det. Du är den viktigaste personen i ditt liv, för det är ju du som ska leva ditt liv. Det är ju dock väldigt härligt att leva tillsammans med människor man tycker om, så det gäller att hitta en bra balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

What do you think?