onsdag 18 april 2012

Ocensurerade tankar om främlingsfientlighet

Jag blir nästan mållös när jag läser om Breiviks sjuka uttalanden, men bara nästan. Han säger att han "skulle göra det igen" och verkar inte alls ångerfull. Dessutom hävdar han tydligen att han handlade i "nödvärn". Vem är han egentligen som tror sig ha rätten att bestämma vilken hudvärg som är vackrast, vilken ras som är "renast" och vilken reiligion som är sann? Självklart har han, precis som alla andra människor, rätten att tycka vad han vill, men det ger honom inte rätten att döda 77 oskyldiga människor bara för att de inte tycker samma sak som honom. Jag tror inte att vi någonsin kommer att förstå varför Breivik gjorde det han gjorde och det är kanske lika bra. Han är en sjuk människa och en skam för hela mänskligheten, han är ondskan personifierad. Jag läste en kommentar i ett forum någonstans att han kanske har en tumör i hjärnan som gör att han tänker som han gör och att om (den eventuella) tumören skulle tas bort skulle han ångra sig och inse vad han har gjort. Samma person ställde sig då frågan om Breivik i så fall skulle få ett lika hårt straff. En dum fråga, tycker jag. Det spelar ingen roll hur mycket han då skulle ångra sig, för ingen normal människa skulle ha gjort det han gjorde. Jag tror dock att han inte lider av någon pyskisk sjukdom, han är helt enkelt bara en störd idiot med ofattbart störda åsikter.

Nu i veckan har det förresten delats ut nazistisk propaganda till många brevlådor i Piteå och det visar verkligen att kampen mot rasism och främlingsfientlighet är långt ifrån över. Vem var det egentligen som kom på begreppet "ras" vad gäller människan? Människan är en ras med olika hud-, hår- och ögonfärger. Vad är problemet? En människa ska bedömas utifrån sina handlingar, inte utifrån sitt utseende eller ursprung. Detta har sagts många gånger förr, men uppenbarligen behöver många fortfarande påminnas om det om och om igen. Tyvärr verkar det inte gå in hos alla och det gör kampen än mer viktig.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig helt och hållet! vi lever i en knäpp värld!

    SvaraRadera

What do you think?