söndag 8 april 2012

Hjälp - av gammal vana eller av egen fri vilja?

Tänk vad många av oss som låter sig styras av gamla vanor och mönster. Jag hoppas att jag aldrig blir en sådan som lägger upp sitt liv efter TV-tablån, vädret eller andra människors liv. Jag tänker leva det liv jag själv vill. Självklart vill jag även till viss del kunna anpassa mig efter andra också, men då ska det vara av egen fri vilja och inte på grund av ett tvång eller dåligt samvete. Samtidigt stör jag mig så otroligt mycket på människor som är så förbannat egoistiska och bara gör saker för att det råkar gynna dem eller ligger i deras egna intresse. För mig är det viktigt att kunna göra saker enbart för andras skull också och samtidigt förväntar jag mig att jag får det tillbaka vid ett annat tillfälle. Det är en svår balansgång, men jag lär mig mer och mer för varje dag, månad och år av mitt liv. Jag ställer gärna upp för dem som ställer upp för mig och det tar alltid emot att ställa upp när jag vet att jag förmodligen inte (kanske aldrig) får någonting i gengäld, stort som smått. Inte ens ett tack. Och jag hatar när folk tar mig för givet och helt enkelt förväntar sig att jag ska hjälpa till, när som helst. Tydligen är det okej att spela på mitt samvete och jag förväntas ha överseende och "förstå". Hela tiden. Men är det någon som förstår mig? På riktigt. Jag tror inte det. Men jag gör så gott jag kan. Nu sitter jag inte här och tycker synd om mig själv, men jag tycker synd om människor som inte reflekterar över sitt eget beteende och hur de själva kan påverka sina liv. Tro det eller ej, men jag har faktiskt börjat tänka mer och mer positivt, för det mesta i alla fall. Jag har en lång väg att gå, men tack vare en viss person har jag kommit till insikt. Det är bättre att vara glad än att vara bitter. Även om det förstås är skönt att vara arg ibland. Men bara ibland.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Håller med om att man verkligen kan påverka sitt liv, vem ska annars göra det liksom! :) tack för senast, var riktigt härligt att få prata med dig! Ett väldigt givande samtal! :)kraaam /Jenny

    SvaraRadera

What do you think?