onsdag 12 september 2012

Hen for president!

Alltså. Jag blir så trött på debatten om hen. Faktiskt. Det är ju bara ett litet ord som inte är ett skällsord och som inte är en svordom. Det gör väl knappast någon skada? Jag tycker att det är ett väldigt relevant och användbart ord. Om jag till exempel inte vet om en viss person är man eller kvinna eller om jag vill tala om folk i allmänhet. Eller om jag pratar om en person som inte känner sig som en han eller en hon. Och genom att skriva hen i stället för han/hon sparar jag både tid och utrymme.

När jag läste att DN ska förbjuda ordet hen i deras nyhetstexter på grund av att läsarna reagerar så pass kraftigt på ordet att de struntar i innehållet blev jag nästan lite full i skratt. Seriöst? Tydligen.

Ett bra exempel där det passar bra att använda hen finns på Scorpio Risings blogg och just nu även på VeckoRevyn.com där de ställer frågan "Vad stör du dig mest på när det kommer till din partner?" och använder sig av hen i svarsalternativen. Varför anta att alla deras läsare (mestadels tjejer) har en han som partner? Dessutom kanske det finns även manliga läsare. Just det.

1 kommentar:

  1. "om "#hen" är ett politiskt ställningstagande, så följer att även "han", "hon" och "han/hon" är det" läste jag på twitter och håller med. Då är ju frågan vilken sida man vill hålla sig till liksom..

    SvaraRadera

What do you think?