söndag 3 juni 2012

Matnyttiga tips från coachen

Jag har aldrig varit ett fan av diverse dieter och allt vad det nu heter. Jag tror på att äta lagom av allt man tycker om. Gillar inte när någon säger till mig vad jag ska äta, vill kunna äta vad jag vill. Har dock insett att det inte går att äta allt utan konsekvenser, haha. Men hur som helst. Här kommer en liten lista som visar på min matfilosofi.

  • Undvik sötningsmedel och E-nummer.
  • Välj gärna ekologiskt, närodlat och KRAV-märkt (det är viktigt att tänka på miljön!)
  • Ät inte för mycket fett, socker eller salt - lagom är bäst!
  • Drick inte så mycket läsk och ät inte så mycket godis och chips.
  • Ät mycket frukt och grönsaker.
  • Få inte dåligt samvete om du slarvar med maten ibland.
  • Välj bort kött till förmån för fisk, kyckling eller ett vegetariskt alternativ ibland.
  • Glöm inte bort att mat och motion går hand i hand - välj trappan i stället för hissen!
  • Frossa i blåbär, kiwi, valnötter, vatten och tomater (till exempel).
  • När sötsuget smyger sig på - bestäm dig för att stå emot, svårare än så är det inte...
  • Köp inte hem kakor och bullar - baka själv eller välj nyttigare alternativ. 
  • Det är viktigt att få unna sig själv ibland också, men välj dina tillfällen.

Så enkelt är det med det. Notera att jag inte är någon hälso- eller kostexpert (om nu någon trodde det). Ovanstående "tips" är mina personliga riktlinjer som till viss del har en (eventuell) vetenskaplig grund och jag anser att var och en har ansvar för sin egen hälsa.

1 kommentar:

What do you think?